مجله آنلاین مراقب پوست و مو

ترمیم کننده چیست؟زمان مطالعه: ۱۷ دقیقه

0

پوست ما علاوه بر اینکه بزرگترین عضو بدن می باشد، اولین سد دفاعی نیز محسوب می شود که بدن را در برابر عوامل بیماری زا و آلودگی های شیمیایی محافظت می کند. سیستم پوست که از سه لایه اصلی ( اپیدرم، درم و هیپودرم ) تشکیل شده، ممکن است بر اثر عوامل مختلف دچار آسیب شده و بیرونی ترین لایه پوست که اپیدرم است را از حالت یکپارچگی خارج کرده و زخم ایجاد شود.
در این زمان پوست به طور طبیعی شروع به ترمیم بافت آسیب دیده می کند که ممکن است به دلایل مختلف مدت ها به طول انجامد، از همین رو می توان از محصولاتی تحت عنوان ترمیم کننده زخم برای تسریع روند بهبود زخم بهره گرفت. ما در این مقاله تمامی موضوعات مربوط به ترمیم کننده را مورد بحث قرار می دهیم.
آنچه که در این مقاله می خوانید:

  • ترمیم کننده چیست؟
  • ترمیم کننده چه انواعی دارد؟
  • در جه مواردی از ترمیم کننده استفاده می شود؟
  • ترمیم کننده چگونه کار می کند؟
  • نحوه استفاده از ترمیم کننده چگونه است؟
  • زمان استفاده از ترمیم کننده
  • مدت زمان استفاده از ترمیم کننده
  • مزایای استفاده از ترمیم کننده
  • بهترین ترمیم کننده بعد لیزر
  • بهترین ترمیم کننده جای جوش
  • راهنمای خرید ترمیم کننده

کرم ترمیم کننده چیست؟

کرم ترمیم کننده درواقع بافت آسیب دیده را ترمیم، آرام و مرطوب می کند. ترمیم زخم یک فرآیند پیچیده است که طی آن بافت های آسیب دیده ی پوست شروع به بازسازی کرده و سلول های مرده پوست از بین می روند. مدت زمان بهبود زخم در افراد مختلف بسته به فاکتور های مختلف مانند نوع پوست، شدت و قدمت زخم متفاوت است. البته شایان ذکر است که کمبود برخی از عوامل کمک کننده  مانند ویتامین ها، روی …) در بهبود زخم و ترمیم بافت های آسیب دیده  پوست در بدن ممکن است این پروسه ی ترمیم زخم را طولانی تر کند.به همین سبب محصولات ترمیم کننده زخم که در انواع مختلف موجود هستند گزینه ی مناسبی هستند تا فرآیند بهبود بافت آسیب دیده پوست بر اثر عوامل مختلف را تسریع کنند.

کرم ترمیم کننده یکی از محصولاتی است که به منظور بهبود وضعیت پوست و از بین بردن موارد گفته شده به کار می رود. تولید کنندگان داخلی و خارجی بسیار زیادی اقدام به تولید این محصول کرده اند. این کرم همچنین می تواند محافظت کاملی را روی پوست در برابر عوامل خارجی ایجاد کند.

بسیاری از مشکلات پوستی مانند آفتاب سوختگی و جای جوش اگر به سرعت تحت درمان قرار گیرند، ردی از خود به جای نمی گذارند. اما اگر درمان آن ها با تأخیر مواجه شود، بازسازی و ترمیم پوست به کمک کرم های ترمیم کننده کمی سخت تر بوده و به مدت زمان بیشتری نیاز دارد.

ترمیم کننده محصولی است برای تسریع بهبود زخم های تازه و کهنه

ترمیم کننده؛ از عوامل موثر در بهبود زخم

عوامل متعددی وجود دارد که می توانند به صورت مستقیم یا غیر مستقیم اثر سوء یا مطلوب بر روند ترمیم زخم داشته باشند.

  • سن بیمار

سن بیمار یکی از عواملی است که در سرعت روند بهبود تاثیر دارد و اثر آن به این صورت است که هرچه سن بالاتر باشد به دلیل افت عملکرد ارگان های مربوط به بازسازی پوست، مدت زمان ترمیم هم بیشتر می شود.

  • نوع زخم

زخم باز، زخم بسته، زخم های به شکل خطی یا زخم هایی که به شکل دایره هستند، انواع زخم هستند که سرعت بهبود زخم در هر یک از آنها متفاوت است. برای مثال؛ زخم های خطی سریع تر از زخم های که به شکل مربع و دایره هستند بهبود می یابند.

  • میزان مراقبت

از زخم خود به خوبی مراقبت کنید. زخم را در معرض آسیب هایی چون؛ کشیده شدن، ضربه یا حرارت قرار ندهید چون ممکن است سطح زخم را بزرگتر کند.

  • استفاده از ترمیم کننده ها

محصولات ترمیم کننده موضعی مانند؛ انواع کرم و ژل ترمیم کننده با توجه به ترکیبات و خواصی که دارند، تغییرات مثبت در بدن ایجاد می کنند و در نهایت سرعت بهبود زخم را بیشتر می کنند.

استفاده از کرم ترمیم کننده اثر مثیت بر بهبود زخم ها دارد

ترکیبات ترمیم کننده

یک کرم، ژل یا پماد ترمیم کننده زخم باید دارای ترکیباتی باشد که بتواند به عوامل ترمیم کننده در بدن جهت التیام و بهبود بافت های آسیب دیده کمک کند. بنابراین عناصری هم که ترکیبات یک محصول ترمیم کننده زخم را تشکیل می دهند بر این پایه و اساس خواهد بود. از جمله مهم ترین ترکیبات کرم ترمیم کننده عبارتند از؛

  • انواع ویتامین ها
  • مرطوب کننده ها
  • کلاژن ساز

انواع  ترمیم کننده زخم

انواع ترمیم کننده به سه دسته تقسیم می شوند؛

  • کرم های ترمیم کننده سطح ملایم که برای از بین بردن جای جوش و زخم های سطحی استفاده کاربرد دارد.
  • ترمیم کننده های متوسط، به نوعی از ترمیم کننده ها اطلاق می شود که در زمانی باید استفاده شوند که جای جوش عمیق است، زخم و جراحت های کوچک و سوختگی های سطحی است.
  • دسته دیگر  از ترمیم کننده ها، ترمیم کننده های قوی هستند و در موارد جراحت های عمیق و سوختگی های شدید استفاده می شود.

کاربرد کرم ترمیم کننده

کاربرد ترمیم کننده زخم و اینکه در چه مواردی می توان از کرم وپماد های ترمیم کننده استفاده کرد سوالی است که بعد از یک آشنایی نسبی با ترمیم کننده ها حاصل شد، ذهن مخاطب را درگیر میکند. از نام این محصول هم تا حد زیادی مشخص است که وظیفه اصلی ترمیم کننده ها چیست. کاربرد اصلی ترمیم کننده ها این است که بافت های آسیب دیده را ترمیم کنند و هر گونه آثار زخم و جراحت را از بین ببرند.

استفاده از این محصول تنها در موارد سطحی که لایه اپیدرم یا میانی پوست یعنی درم آسیب دیده است یا برای از بین بردن جای جوش ها و زخم های قدیمی توصیه می شود. از جمله کاربردهای کرم های ترمیم کننده می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بعد از انجام لیزر برای از بین بردن سریع التهابات پوستی
  • ترمیم اسکار جای بخیه و زخم های قدیمی
  • ترمیم سوختگی های سطحی
  • بعد از انجام میکرونیدلینگ
  • درمان آفتاب سوختگی
  • ترمیم جای جوش
  • درمان اگزما
  • بعد از میکرونیدلینگ
  • بعد از لیزر

ترمیم کننده چگونه کار  میکند؟

حال یک سوال مهم در مورد ترمیم کنننده ها این است که؛ ترمیم کننده چگونه کار میکند و چه تاثیری روی پوست دارد؟ هدف آن است که در ترکیبات محصولات ترمیم کننده زخم از عناصری استفاده شود که شرایط لازم برای بهبود پوست آسیب دیده فراهم شود. از همین رو ترکیبات محصولات ترمیم کننده به گونه ای تنظیم می شود که خواص لازم برای افزایش سرعت بهبود پوست را داشته باشد. به طور کلی تاثیر کرم ترمیم کننده به این صورت است که؛

  • ترمیم جای زخم های قدیمی و جای جوش ها
  • بهبود سرعت ترمیم بافت آسیب دیده
  • محافظت از بافت پوست که در ادامه به توضیح هریک از این موارد می پردازیم.
  • ترمیم جای زخم های قدیمی و جای جوش ها

خوب است بدانید که ترمیم کننده ها تنها برای بهود زخم های تازه کاربرد ندارند و به سبب تحریک کلاژن سازی در پوست، در ترمیم جای جوش و زخم های قدیمی نیز اثر گذارند.

  • بهبود سرعت ترمیم بافت آسیب دیده

پوست به صورت طبیعی می تواند زخم ها و جای سوختگی ها را ترمیم کند. اما معمولاً اگر این کار به صورت طبیعی و بدون استفاده از کرم ها و محصولات مراقبتی انجام شود، سرعت ترمیم کاهش و طول درمان افزایش می یابد.

همچنین ممکن است این روند دردناک باشد و در آن پوست دچار التهاب شود. کرم های ترمیم کننده دارای ترکیبات ضد باکتری و ضد عفونی کننده هستند. بنابراین با استفاده از کرم ترمیم کننده می توان از ایجاد التهاب، عفونت و قارچ جلوگیری کرد و روند بازسازی پوست را سرعت بخشید.

  • محافظت از پوست

این کرم ها می توانند از پوست آسیب دیده در برابر عوامل خارجی تحریک کننده مانند اشعه های نور خورشید محافظت کنند. یکی دیگر از مواردی که منجر به باقی ماندن جای زخم ها و سوختگی ها روی پوست می شود، خشک بودن آن است. سد دفاعی پوست در واقع خارجی ترین لایه آن است که از چربی و سلول ها تشکیل شده است. این لایه وظیفه مرطوب سازی و محافظت از پوست را بر عهده دارد.

با ایجاد زخم ها و سوختگی ها این لایه از بین رفته یا دچار آسیب می شود. بنابراین بهتر است در طول دوره درمان از محصولاتی مانند کرم ترمیم کننده برای رطوبت رسانی استفاده شود. این کرم همچنین کلاژن سازی پوست را تحریک می کند و منجر به افزایش سرعت بهبود زخم ها و سوختگی ها می شود. البته که شادابی و لطافت پوست هم از تاثیرات کرم ترمیم کننده می باشد.

کرم یا پماد ترمیم کننده مانند یک لایه ی محافظ برای زخم شما است

نحوه استفاده از کرم ترمیم کننده

به طور کلی بهتر است بدانید نحوه استفاده از کرم ترمیم کننده یکی از ضروری ترین کارهایی است که می توانید برای حفاظت از پوستتان انجام دهید. زمان استفاده از این محصول در میزان اثر بخشی آن بسیار تأثیر گذار است. به طور مثال اگر این محصول بلافاصله بعد از ایجاد التهابات و آسیب های پوستی مورد استفاده قرار گیرد، نه تنها میزان اسکار باقیمانده بسیار کمتر خواهد بود، بلکه سرعت بازسازی و بهبود پوست نیز به شدت افزایش می یابد.

نحوه زدن کرم ترمیم کننده ممکن است با توجه به عمق، بزرگی سطح و سن جراحت در افراد مختلف، متفاوت بوده و بهتر است که طبق نظر متخصص پوست عمل کنید اما چند نکته در مورد استفاده از ترمیم کننده ها ثابت است که در ادامه به آن ها اشاره میکنیم.

یکی از این نکات مهم که دراستفاده از ترمیم کننده ها باید به آن توجه لازم را داشته باشید این است که؛

  • ترمیم کننده را روی زخم های باز یا ناحیه بخیه شده استفاده نکنید. هم چنین استفاده از محصولات ترمیم کننده در نواحی چشم و سایر بافت های مخاطی استفاده نشود.
  • نکته ی دیگر این است که پیش استفاده از ترمیم کننده لازم است محل جراحت را با آب و صابون شستشو دهید سپس کرم یا ژل ترمیم کننده را به صورت ماساژگونه در ناحیه مورد نظر بمالید.
  • برای اطلاعات بیشتر درمورد نحوه استفاده از کرم ترمیم کننده های مختلف می توانید بخش توضیحات محصول را در سایت های معتبر ارائه دهنده ی این محصولات مطالعه کنید.

زمان استفاده از کرم ترمیم کننده

اینکه چه موقع از کرم ترمیم کننده استفاده کنیم یک مسئله خیلی مهم در استفاده از ترمیم کننده هاست و آن را می توان یک عامل موثر بر میزان طول درمان اسکار دانست. بهتر است بلافاصله بعد از ایجاد التهاب یا مشاهده زخم روی پوست تان از کرم ترمیم کننده استفاده کنید. البته به عمق و میزان التهاب و آسیبی که روی پوست ایجاد شده است حتما توجه کنید. در صورتی که زخم ها و سوختگی ها عمیق باشند باید به پزشک مراجعه نمایید.

هرچه زخم به همان صورت باقی بماند و ترمیم نشود، درمان آن طولانی تر شده و حتی احتمال عفونت نیز وجود دارد. ترمیم کننده ها به نوعی تحریک کننده عوامل بهبود دهنده ی زخم در بدن هستند که از این طریق زخم بهبود یافته و جای آن نیز باقی نمی ماند.

مدت زمان استفاده از کرم ترمیم کننده

مدت زمان استفاده از ترمیم کننده بر اساس قدمت زخم تعیین می شود و طبیعی است که هرچه زخم تازه تر و جوان تر باشد طول مدت درمان به همان اندازه کمتر خواهد بود. سعی کنید روزانه به صورت منظم از ترمیم کننده ها استفاده کنید تا دوره درمان اسکار تکمیل شود. ترمیم کننده ها معمولا روزانه ۲ تا ۴ بار و حداقل تا ۸ هفته باید مصرف شوند تا بهبودی حاصل شود.

چرا به کرم ترمیم کننده پوست نیاز است؟

برخی از این محصولات ترمیم کننده از پوست شما در برابر صدمات ناشی از محیط پیرامون در طول روز محافظت می نمایند. استفاده از این کرم های صورت کمک می کند همواره پوستی شفاف و درخشان داشته باشید. فعالیت رادیکال های آزاد بر سطح پوست مثلا در تابش مستقیم نور خورشید، موجب آسیب دیدن پوست و در دراز مدت موجب ایجاد چین و چروک و پیری زودرس خواهد شد. هم برای محافظت از پوست و هم به منظور برطرف نمودن صدمات ایجاد شده در سلول های پوستی نیاز است که از کرم ها و سایر محصولات ترمیم کننده استفاده نمایید.

جلوگیری از ایجاد عفونت نیز یکی از مهمترین عللی است که در پاسخ به سوال «چرا به کرم ترمیم کننده نیاز داریم؟‌» میتوان مطرح کرد. ترکیبات این کرم می تواند از تجمع میکروارگانیسم های زنده و باکتری ها در اطراف زخم ها جلوگیری کند. در نتیجه میزان التهابات و درد ناشی از عفونت کاهش می یابد.

جلوگیری از عفونت، بهبود سریع تر زخم ها و... از علت های استفاده از ترمیم کننده است

 

تفاوت پماد و کرم ترمیم کننده

مهم ترین تفاوت پماد و کرم ترمیم کننده در بافت، ترکیبات، روش ساخت و استفاده از آن ها است.

  • بافت

پمادهای ترمیم کننده دارای بافت غلیظ تری هستند و به دلیل مقادیر زیاد وازلین بسیار چرب می باشند. این در حالیست که کرم های ترمیم کننده بافتی لطیف و مرطوب دارند.

  • روش استفاده 

بر این اساس روش استفاده از این دو محصول نیز با یکدیگر کاملاً متفاوت است. پمادهای ترمیم کننده باید به صورت لایه ای روی زخم گذاشته شوند. این در حالیست که کرم های ترمیم کننده باید به صورت مالشی یا ضربه ای روی قسمت مورد نظر مالیده شوند تا توسط پوست جذب شود

  • موارد استفاده

بر این اساس از پمادهای ترمیم کننده در زخم های باز کوچک و بزرگ می توان استفاده کرد. این در حالیست که از کرم ترمیم کننده در زخم های کوچک، التهابات و سوختگی ها، آفتاب سوختگی، جای جوش و تبخال و غیره می توان استفاده نمود.

  • مواد اولیه برای ساخت

مواد اولیه استفاده شده در هر دو محصول که خاصیت ترمیم کنندگی دارند، کلاژن و لانولین هستند. مقدار این مواد در کرم های مرطوب کننده بیشتر است. به همین دلیل میزان تأثیر آن ها بیشتر از پمادها است.

میزان غلظت، ذنگ، بافت، موارد استفاده و... از جمله موارد تفاوت پماد و کرم ترمیم کننده است

مزایا استفاده از کرم ترمیم کننده

از جمله مهمترین مزایای استفاده از ترمیم کننده می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش میزان کک و مک
  • فعال نمودن مکانیزم های ترمیم در سلول های پوستی
  • کاهش میزان درد و التهابات ناشی از زخم و بریدگی ها
  • جلوگیری از ایجاد عفونت در زخم های باز و سوختگی ها
  • افزایش سرعت روند بهبود پوست و کاهش طول دوره درمان
  • تحریک کلاژن سازی در پوست برای درمان جای زخم ها و بریدگی ها
  • محافظت از پوست تازه در برابر اشعه خورشید به دلیل وجود ترکیبات ضد آفتاب
  • تنظیم میزان رطوبت و چربی پوست و جلوگیری از خشکی آن در طول دوره درمان
  • از بین بردن التهابات و سوزش پوست ناشی از انجام کارهای زیبایی همچون میکرونیدلینگ و لیزر

از بین رفتن التهاب و سوزش، بهبود زخم، رفع کک و مک و... از جمله مزایای استفاده از ترمیم کننده است

 

ترکیبات کرم ترمیم کننده

کرم ترمیم کننده همان طور که از نامش پیداست دارای ترکیبات ترمیم کننده از جمله کلاژن و لانولین است. همچنین این محصول حاوی ترکیبات ضد آفتاب برای محافظت از پوست آسیب دیده در برابر اشعه های مضر نور خورشید است.

مواد معدنی و ویتامین ها از جمله ویتامین E نیز از دیگر ترکیبات به کار رفته در این محصول هستند. مرطوب کننده ها هم بخش مهمی از ترکیبات این کرم ها را تشکیل می دهند. ترکیباتی چون گلیسیرین، سوربیتول و ترکیباتی که تحریک کننده کلاژن سازی در پوست هستند نیز برای محافظت از لایه اپیدرم آسیب دیده پوست استفاده می شوند.

همچنین این محصول سرشار از آنتی اکسیدان ها است که می تواند میزان فعالیت رادیکال های آزاد که منجر به کاهش کلاژن سازی می شوند را کاهش دهد.
علاوه بر ترکیباتی که نام برده شد، معمولاً از ترکیبات گیاهی و عصاره و روغن گیاهان مختلف در این کرم ها استفاده می شود. زیرا پزشکان معتقدند ترکیبات شیمیایی برای بازسازی و احیای پوست مناسب نیستند.

ترکیبات کرم ترمیم کننده

بهترین ترمیم کننده زخم

کرم ترمیم کننده آلفا، سینره، رژودرم، سیکالفیت اون و سی گل از بهترین محصولاتی هستند که جزء بهترین ترمیم کننده ها برای ترمیم جای زخم ها و بریدگی های سطحی هستند. کرم سی گل همچنین می تواند میزان التهابات و قرمزی ناشی از آفتاب سوختگی را نیز کاهش دهد. کرم ترمیم کننده سینره دارای خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی است و می تواند به طور مستقیم روی زخم های باز سطحی و بریدگی ها به کار رود.

این کرم ها می توانند میزان درد و التهابات ناشی از زخم ها را به شدت کاهش دهند. زیرا معمولاً در این زخم ها لایه میانی پوست یعنی اپیدرم آسیب دیده و نیاز به بازسازی دارد. بریدگی های عمیق می تواند لایه های زیرین اپیدرم را درگیر کند که در صورت عدم استفاده از کرم ترمیم کننده روی آن ها، گوشت اضافه یا کلوئید به وجود خواهد آمد.

کرم ترمیم کننده بعد از میکرونیدلینگ

روش میکرونیدلینگ روشی برای درمان مشکلات پوستی از جمله پیری، چین و چروک و جای جوش ها و غیره است. این روش با هدف تحریک کلاژن سازی برای جوانسازی پوست و از بین بردن چین و چروک ها به کار می رود. در این روش به کمک سوزن های بسیار ریزی خراش های سطحی روی پوست ایجاد می شود.

این کار می تواند میزان ساخت کلاژن و الاستین را در پوست افزایش داده و به افزایش طراوت و زیبایی پوست کمک کند. همچنین این روش برای ترمیم پوست و رفع جای جوش ها و زخم های قدیمی استفاده می شود. اما به منظور ترمیم سریع تر زخم ها و خراش های ناشی از آن بهتر است بلافاصله از کرم ترمیم کننده استفاده شود. کرم ترمیم کننده آیوما یکی از محصولاتی است که برای درمان التهابات میکرونیدلینگ به کار می رود. این محصول دارای کورتون است و می تواند عوارض و التهابات پوستی بعد از آن را نیز از بین ببرد.

کرم ترمیم کننده بعد لیزر

سولاریوم، اپیلاسیون، میکرودرم اپرژن، الکترولیز، لیزر موهای زائد و لیزرهای درمانی که به روی پوست انجام می شوند نیز می توانند منجر به ایجاد سوختگی و التهاب در پوست شوند. به منظور کاهش این التهابات بهتر است بلافاصله بعد از اتمام لیزر از کرم ترمیم کننده استفاده شود.

کرم ترمیم کننده اوفلیا بعد از لیزر استفاده می شود

کرم ترمیم کننده مخصوص لیزر افلیا

راهنمای خرید ترمیم کننده

بعد از شناخت ترمیم کننده ها سوالی که پیش می آید این است؛ ترمیم کننده مناسب پوست خود را چگونه انتخاب کنیم؟ راهنمای خرید ترمیم کننده  میتواند به شما در یک خرید آسان و مطمئن کمک کند. قبل از خرید کرم ترمیم کننده باید میزان و نوع آسیبی که به پوست شما وارد شده است تعیین گردد. بدین منظور باید حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید. پس از آن پزشک بر اساس میزان جراحات وارده به پوست شما و هدف از ترمیم و بازسازی پوست یکی از کرم های ترمیم کننده را به شما معرفی می کند.
کرم ترمیم کننده در سه نوع مختلف تولید می شود که عبارتند از:

  • کرم های ترمیم کننده ملایم برای رفع جای جوش ها و آفتاب سوختگی ها
  • کرم های ترمیم کننده برای رفع جای جوش ها، اسکار زخم ها، بریدگی ها و بهبود سوختگی های سطحی
  • کرم های ترمیم کننده قوی برای از بین بردن و بهبود زخم های عمیق مانند جای بخیه و زخم های ناشی از جراحی

جمع بندی

«ترمیم کننده چکار میکند؟»، «نحوه استفاده از ترمیم کننده چگونه است؟»، «راهنمای خرید ترمیم کننده» این ها مطالبی هستند که در این مقاله بیان شد. شایان ذکر است اگر پوست آسیبی نداشته باشد و از کرم ترمیم کننده استفاده شود می تواند آسیب های جدی به پوست وارد کند. در فروشگاه ایطو مشاوران متخصص در حوزه ی مراقبت از پوست آماده ی کمک به شما در انتخاب مناسب ترین ترمیم کننده با نیاز شما هستند.

سوالات متداول درباره ترمیم کننده زخم

خیر استفاده از کرم ترمیم کننده نه تنها باعث ایجاد جوش نمی شود بلکه یکی از مواردی که استفاده از ترمیم کننده ها توصیه می شود، برای رفع جای جوش است.

بله. پماد آلفا یک ترمیم کننده است که برای درمان سوختگی، تسکین التهاب، جلوگیری از بروز عوارض ناشی از سوختگی و درمان انواع زخم، بریدگی، خراش و ترک پا می تواند استفاده شود.

بله پماد زینک اکساید یک ترمیم کننده قوی است که حاوی اکسید روی بوده و استفاده از آن به صورت موضعی روی انواع زخم می تواند سرعت بهبود زخم را بهبود ببخشد. در موارد اگزما، آفتاب سوختگی، انواع زخم، جای جوش، آکنه و همچنین به عنوان محافظت کننده از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش در ترکیبات ضد آفتاب ها استفاده می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.